اینستاگرام با ترکیه مسلمان مشکلی نداشته است

در مسیر مقابله با شبکه های اجتماعی ترکیه تنها نیست و نمونه مالزی هم موجود است. روزنامه ینی شفق در این خصوص خبری تحت عنوان «موضع راستین ترکیه؛ بحران بین مالزی و متا در مورد هنیه» منتشر کرد.این اتفاق برای انور ابراهیم نخست وزیر مالزی نیز افتاد و پیام های تسلیت وی در مورد اسماعیل هنیه از صفحه های اینستاگرام و فیسبوک حذف شد. واکنش او نیز تند بود و متا را به "رفتار تبعیض آمیز و ناعادلانه" متهم کرد.

در مسیر مقابله با شبکه های اجتماعی ترکیه تنها نیست و نمونه مالزی هم موجود است. روزنامه ینی شفق در این خصوص خبری تحت عنوان «موضع راستین ترکیه؛ بحران بین مالزی و متا در مورد هنیه» منتشر کرد.این اتفاق برای انور ابراهیم نخست وزیر مالزی نیز افتاد و پیام های تسلیت وی در مورد اسماعیل هنیه از صفحه های اینستاگرام و فیسبوک حذف شد. واکنش او نیز تند بود و متا را به "رفتار تبعیض آمیز و ناعادلانه" متهم کرد.

نخست وزیر مالزی حتی بیانیه ای صادر کرد و خواستار عذرخواهی متا و بارگذاری مجدد پست ها را داشت.

اما متا با مالزی متفاوت از ترکیه رفتار کرد. چرا؟

دقیقا همان روزی که این خبر در ینی شفق منتشر شد، شرکت متا از ابراهیم نخست وزیر عذرخواهی کرد. پست های مربوط به حماس و هنیه را بازگرداندند و علت آن را " خطای فنی" اعلام کردند.

پس چرا در مورد رجب طیب اردوغان و ترکیه متفاوت رفتار کردند ؟ آیا کل مشکل اینستاگرام و فیسبوک به خاطر مسلمان بودن ماست؟ اگر موضوع این باشد که ترکیه به هیچ عنوان از موضع خود پایین نخواهد آمد.

اما از نحوه برخورد متا با مالزی متوجه می شویم که اینطور نیست. آیا انور ابراهیم کمتر از ما مسلمان است؟ آیا حماس را گروه تروریستی می داند؟

نخست وزیر مالزی در جهان به عنوان یک سیاستمدار مسلمان شناخته می شود. اما اینستاگرام و فیسبوک اعتراض وی به سانسور را مد نظر قرار می دهند، اما اعتراض ما را نه.

صادقانه بگویم اتهامات رئیس جمهور در  رفتار"منع کننده، فاشیسم دیجیتال، مافیای منافع" و اتهامات مشابه در مورد شبکه های اجتماعی درست است. اما بخشی از سخنان او که «حتی تحمل عکس شهدای فلسطینی را ندارند و بلافاصله آن را ممنوع کردند» در نمونه مالزی اصلاح شد.

اظهارات مقامات درباره اینکه متا " آگاهانه از نحوه رفتار رعایت قوانین در آمریکا و اروپا در مورد ترکیه خودداری می کنند" دیگر معتبر نیست. چون ناقص است.

البته درست تر است که بگوییم متا به اندازه ای که به دولت های آمریکا، اروپا و مالزی توجه دارد به ترکیه ندارد. درخواست ترکیه مبنی بر اینکه «اگر به خواسته های موجه ترکیه رسیدگی شود و حساسیت های لازم رعایت شود، موضوع خود به خود حل می شود» هنوز پاسخی نگرفته است.

و اما نتیجه گیری؛ اینستاگرام در ترکیه فیلتر است و در مالزی نیست.

شبکه های اجتماعی خطا می کنند و دولت هیچ خطایی ندارد؟

فی الواقع روشن شد که کلام مالزی در اینستاگرام نفوذ دارد، زورش به فیس بوک می رسد اما ترکیه اینطور نیست.

مشکل شبکه های اجتماعی، هویت اردوغان به عنوان یک سیاستمدار مسلمان یا به قول ینی شفق، "رهبر امت و رئیس ملت" نیست. چون در مورد انور ابراهیم به مثابه اردوغان رفتار نکردند.

حالا که پروپاگاندای اغراق آمیز دولت هم درست از آب درنیامد، علت اصلی چیست؟

یعنی فیس بوک و اینستاگرام نمی دانند در ترکیه چه می گذرد؟! یعنی اینکه فقط فیس بوک و اینستاگرام اشتباه نمی کنند، بلکه در رویکرد دولت نیز اشتباهاتی  وجود دارد.

پس باید دولت در رفتار خود تاملی نماید. از خود بپرسد که چرا کلامش به اندازه مالزی نفوذ ندارد. مثلا ممکن است که متا به خاطر اشتباهات کوچکی مانند سوء استفاده از اختیارات، ممنوعیت خودسرانه، طرح مطالبات ناعادلانه در پوشش خواسته های عادلانه، اینگونه عمل کرده باشد؟ کجای راه را اشتباه رفتیم؟

اگر موضوع محافظت از کودکان است... مثلا به جای فیلتر کردن پلتفرم بازی های رایانه ای رابلکس، دسترسی به محتوای ناخوشایند را محدود کنیم.

یا از خودمان بپرسیم که امتیاز پلتفرم چینی تیک تاک که معایب آن کمتر از سایرین نیست، چیست و چرا استانداردهای دوگانه داریم.

ملاحظات کارشناسی :

در خصوص فیلتر اینستاگرام در ترکیه موافقین ومخالفین جدی وجود دارد . موافقین فیلتر، فیلتر فضای مجازی از سوی دولت را قانونی و اقدامی بجا برای کنترل فضای مجازی می دانند. مخالفین فیلتر معتقد هستند با توجه به عدم صدرو حکم از سوی دادگاه فیلتر کردن فضای مجازی خلاف قانون اساسی ترکیه است . ولذا دولت حقوق شهروندی را رعایت نکرده وهمچنین باعث تعطیلی کسب وکار مردم در فضای مجازی شده است .

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در سال های اخیر برعلیه سیاست های دولت ترکیه بود ه است . از اینرو آقای اردوغان از عملکرد شبکه های اجتماعی انتقاد های تندی کرده و دل خوشی از شبکه های اجتماعی ندارد .

عاکف بکی

لینک خبر: https://www.karar.com/yazarlar/akif-beki/instagramin-turkiyeyle-derdi-muslumanlik-degilmis-1600794

کد خبر 20602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =